flag-sk flag-en

Pripravované predaje


zavar

tvrdosovce

chalupova

smolenice

dpb

kralova

Zobraziť viac...

Nové vydania


kollarovci

tvrdosovce

zavar

dpb

kralova

muzeum-v10

teplica

smolenice

krumple

chalupova

sp-resort

sagan

Zobraziť viac...

0 Euro Souvenir
DOPRAVNÝ PODNIK BRATISLAVA – 130 ROKOV MHD EEGW 2025-1

dpb

História mestskej hromadnej dopravy v Bratislave sa píše už 130 rokov. Dopravný podnik Bratislava, Dopravné závody mesta Bratislavy či legendárny BEÚS - Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť sú priamymi nasledovníkmi spoločnosti Pozsonyi Városi Villamos Vasut. Bratislavskej mestskej elektrickej železnice, ktorá 27. augusta 1895 spustila premávku prvej električkovej linky A vedúcej od dnešnej križovatky pri SAV (vtedajšia zastávka Hotel Medveď) cez centrum mesta do oblasti dnešnej zastávky Vodná veža (vtedajšia Vitézova ulica). Vtedajší Prešporok sa tak stal jedným z prvých miest v strednej Európe, v ktorom začala premávať mestská železnica poháňaná elektrinou.
V nasledujúcich rokoch a desaťročiach naberala mestská hromadná doprava na svojom význame. Vďaka narastajúcemu záujmu sa električky rozšírili k Trnavskému mýtu či do Gaštanového hájika. V roku 1909 sa v Bratislave objavili prvé trolejbusy, ktoré po dobu 5 rokov zabezpečovali rekreačnú dopravu do areálu Železnej studienky. V roku 1910 bol do Bratislavy dodaný aj vlečný vozeň Ganz #124, ktorého prestavbou v roku 1926 vznikla električka Ganz #104, ktorá je dnes najstarším vozidlom v historických zbierkach DPB.
Autobusovej dopravy sa Bratislavčania dočkali v roku 1927, keď zavedením liniek M a N vzniklo spojenie dnešného historického centra mesta a oblasti Tehelného poľa. Tretiu a poslednú trakciu - trolejbusy, získala Bratislava natrvalo v roku 1941. Autobusovú linku M vystriedala trolejbusová linka M v trase od Reduty cez Grosslingovu, Legionársku a Šancovú na Hlavnú stanicu.
Vojnové a povojnové obdobie sa nieslo v znamení skapacitnenia a ďalšieho rozširovania siete MHD. Vznikla väčšina dodnes prevádzkovaných trolejbusových aj električkových tratí vrátane trolejbusových tratí na Kolibu a do Prievozu či električkovej trate do Karlovej vsi a Rače. Zároveň v roku 1947 prišlo k odkúpeniu dovtedy súkromnej spoločnosti BEÚS mestom Bratislava.
V roku 1958 bola v dielňach dopravného podniku postavená posledná “drevená” dvojnápravová električka v Československu - číslo 38 a už v ďalšom roku sa začala dodávka električiek T2, ktoré sú predchodcom legendárnych električiek T3. Tie vo svojej modernizovanej podobe jazdia v Bratislave dodnes. Trolejbusy a autobusy sa tešili dodávkam rovnako legendárnych vozidiel 9Tr (od roku 1962) a Škoda 706 RTO (od roku 1958), resp. Karosa ŠM11 (od roku 1968).
Prvé kĺbové autobusy a trolejbusy prišli do premávky v priebehu 80. rokov, išlo o legendárne Ikarusy 280 a veľkokapacitné trolejbusy Škoda Sanos S200, ktoré doplnili flotilu krátkych trolejbusov 9 Tr a 14 Tr. Električková sieť v meste získala v 80. rokoch svoju definitívnu podobu na ďalšie desaťročia. Po predĺžení trate do Dúbravky a Rače v 60. rokoch a postavení trate v Ružinove v roku 1971, sa v roku 1980 otvorila nová trať na Hlavnú stanicu po Štefanovičovej a v roku 1983 električky prvýkrát odviezli cestujúcich v legendárnom tuneli pod hradom, ktorý od 40. rokov slúžil cestnej doprave.
V roku 1995 sa po prvý raz uskutočnili hromadné nočné rozjazdy liniek MHD z Hlavnej stanice. Tento systém, vďaka ktorému je možné cestovať medzi akýmikoľvek časťami Bratislavy maximálne s 1 prestupom, funguje dodnes. V 90. rokoch sa do vozidlového parku zaradiili trolejbusy 15 Tr a v rokoch 1995-1997 Ikarusy 415, resp. 435. Na prelome tisícročí sa modernizácie okrem vozidiel dočkala aj tarifa - zaviedli sa prestupné cestovné lístky, ktorých koncept využívame dodnes. Dopravný podnik v 90. rokoch experimentoval aj s výrobou autobusov vo vlastných dielňach v kooperácií so slovinským výrobcom TAM BUS Maribor. Napriek ambicióznym plánom sa podarilo priamo v Bratislave vyrobiť iba jednotky kusov vozidiel a následne celý projekt stroskotal.
Začiatok 21. storočia znamenal výrazné zlepšenie komfortu cestujúcich zaradením prvých nízkopodlažných či klimatizovaných vozidiel do vozidlového parku DPB. V roku 2006 vznikla ostrovná trolejbusová trať na sídlisku Dlhé diely a po dlhých rokoch príprav sa na zrekonštruovaný Starý most v roku 2016 vrátila električka, ktorá sa od roku 2025 stala plnohodnotným nosným dopravným systémom pre Petržalku. DPB sa okrem nadštandardného vybavenia nových vozidiel stal aj lídrom v informačných systémoch či ekologizácii prevádzky. V roku 2023 uviedol do prevádzky flotilu vodíkových autobusov či jedinečných dvojkĺbových hybridných MEGAtrolejbusov.

Náklad 5000ks
4000ks bežné vydanie
1000ks Anniversary